Monday, September 1, 2008

Peristiwa Dalam Bulan Ramadan

Bulan Ramadan merupakan bulan yang penuh keberkatan dan ketenangan. Pada bulan ini, umat Islam digalakkan untuk membuat amal ibadat dan kebajikan kerana setiap amalannya akan diberikan ganjaran pahala yang berlipat ganda.

Rasullullah SAW menyatakan, “Barang siapa mengerjakan suatu fardhu pada bulan Ramadan, sama dengan mengerjakan 70 fardhu pada bulan-bulan lain”. Tahukah anda peristiwa-peristiwa yang berlaku pada bulan Ramadan?



Pembukaan Kota Mekah
Peristiwa ini berlaku pada 10 Ramadan 8 Hijrah. Kemenangan Rasullullah SAW menakluk kembali Kota Mekah menjadi titik permulaan perkembangan Islam di seluruh dunia.


Peperangan Badar
Peristiwa Peperangan Badar telah berlaku pada 17 Ramadan 2 Hijrah. Peperangan Badar merupakan peperangan pertama yang dimenangi umat Islam di mana Rasullullah sendiri mengetuai pasukan tentera seramai 313 orang. Pada tahun ini juga Allah telah mewajibkan umat Islam berpuasa.

Nuzul Al-Quran
Nuzul Al Quran disambut sebagai memperingati hari turunnya wahyu iaitu Al Quran. Al Quran mula diturunkan pada malam Jumaat 17 Ramadan. Surah Al ‘Alaq merupakan surah pertama yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad melalui Malaikat Jibril.

Lailatul Qadar
Lailatul Qadar yang bermaksud ‘malam ketetapan’ merupakan malam yang terbaik dari seribu malam. Malam Lailatul Qadar hanya terjadi suatu malam pada bulan Ramadan. Pada 10 malam terakhir bulan Ramadan, umat Islam digalakkan berjaga sepanjang malam dengan beribadah kepadaNya.

No comments: